Op 22 augustus om 8 uur ’s ochtends was het dan zover, de perenpluk van dit seizoen kon van start gaan. Eindelijk konden we het resultaat zien van al het harde werk dat we het afgelopen seizoen hebben geleverd. Met de nodige zenuwen en verwachtingen, gingen we die ochtend dus van start.
Helaas wisten we al op voorhand dat de oogst dit jaar een tegenvaller zou zijn, magertjes tegenover vorig seizoen. Door de vorst en hagel van het voorjaar, is er namelijk een groot deel van de peren verloren gegaan. Jammer genoeg hebben we de weersomstandigheden niet in de hand, en moeten we er desondanks de teleurstelling het beste van maken. De enige voordelen hieraan zijn, dat we met minder seizoenarbeiders moeten plukken en deze stressvolle periode sneller achter de rug is. We begonnen, zoals altijd, met de Conférence peren, deze maken namelijk het grootste deel uit van onze oogst.
Om het even concreet te maken, bestaat ons fruitbedrijf uit 14 hectares perenbomen en 6 hectares appelbomen. We hebben dus wel een aantal kilo’s te plukken elk seizoen. Onze percelen liggen niet enkel rond het bedrijf hier in Webbekom, maar ook aan de windmolens langs de autostrade en in Assent, een dorp verderop. Logistiek gezien, moet er dus altijd goed nagedacht worden wanneer elk perceel aan de beurt is, omdat er ook een aanzienlijk aantal machines verplaatst dient te worden. Om een idee te geven van de machines die we nodig hebben tijdens de pluk, hier een overzichtje:
- Pluktreinen: In tegenstelling tot andere fruitbedrijven, waar nog geplukt wordt met ladders en plukzakken, maken wij gebruik van de zogenaamde pluktreinen. Aan het begin van zo’n trein hebben we een kleine tractor, met daarachter de ‘wagonnetjes’, vier of vijf metalen karretjes waar telkens één ‘palox’ (houten bak) op staat om rechtstreeks in te plukken. Dit maakt het werken een pak aangenamer voor onze arbeiders.
- Tractors
- Plukkarren: Om de ‘koppen’ (bovenkanten) van de bomen te kunnen plukken, maken we gebruik van plukkarren. Dit zijn machines met een platform waar onze seizoenarbeiders kunnen op staan om zo makkelijker de hoge takken te bereiken.
- Bulldozer: Om de vrachtwagen te laden op verplaatsing en om depannages uit te voeren als er bijvoorbeeld vastgereden wordt.
- Vrachtwagen: Om op verplaatsing te kunnen laden en lossen.
Zoals het lijstje doet vermoeden, komt er dus heel wat meer bij kijken dan enkel en alleen oogsten. Tussendoor moeten de paloxen ook tijdig in de koelcellen geplaatst worden, zodat ze zo snel mogelijk kunnen afkoelen om de bewaring optimaal te laten verlopen. Over de bewaring komt er later nog een andere blogpost.
Op 6 september konden we de plukwerkzaamheden stopzetten, na het oogsten van de laatste kilo’s Doyenné peren.
Op naar het plukken van de appels eind september!